Στην ανακοίνωση της 28ης Μαρτίου 2023 της «Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Παπάγου – Χολαργού», για το θέμα της ανέγερσης του 4ου Νηπιαγωγείου και 4ου Δημοτικού Παπάγου, μεταξύ άλλων επισημαίνεται :

«Το γεγονός ότι για 50 χρόνια, παρά το χαρακτηρισμό του οικοπέδου ως χώρου για σχολείο, αυτό δε φτιάχτηκε ως τώρα, καταδεικνύει τις ευθύνες του Υπουργείου, των δημοτικών αρχών, των εμπλεκόμενων αρμόδιων υπηρεσιών, που δεν προέβλεψαν έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που να έχει κριτήριο την ύπαρξη σύγχρονων, ασφαλών και επαρκών σχολικών υποδομών, διαθέτοντας τα απαραίτητα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό».

Μετά την 5η/2023 συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Παπάγου-Χολαργού, στις 04/04/2023, με μοναδικό θέμα «Ενημέρωση και συζήτηση αναφορικά με το θέμα της ανέγερσης του 4ου Νηπιαγωγείου και 4ου Δημοτικού Παπάγου», ξεκινήσαμε διεξοδική έρευνα του ζητήματος και ευχαριστούμε όσους μας βοήθησαν στην έρευνά μας.

Φωτίζουμε σήμερα με ντοκουμέντα το απίστευτο ιστορικό του ζητήματος.

Τα διατάγματα, οι χρήσεις γης, το Γ.Π.Σ. & ο Α.Ο.Ο.Α.

Η πολεοδόμηση της περιοχής Παπάγου, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’80, έγινε με βάση τα Βασιλικά και Προεδρικά Διατάγματα που εξεδίδοντο με μέριμνα του Α.Ο.Ο.Α. (Αυτόνομος Οικοδομικός Οργανισμός Αξιωματικών), ο οποίος είχε την αρμοδιότητα στην περιοχή της ιδιοκτησίας του, να σχεδιάζει την ρυμοτομία της περιοχής, με βάση το από 17/7/23 Β. Διάταγμα «Περί σχεδίων πόλεων».

Γενικότερα ο Α.Ο.Ο.Α. δεν είχε καθορίσει στα σχετικά διατάγματα χώρους κοινωφελών χρήσεων. Αυτό, χωρίς την ύπαρξη Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.), είχε ως αποτέλεσμα η περιοχή του πρώην Δήμου Παπάγου να έχει μεγάλα κενά σε χώρους για τη στέγαση όλων των κοινωφελών χρήσεων.

Όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση της Ένωσης Γονέων, το οικόπεδο στο Ο.Τ.338α, επί των οδών Αργυροκάστρου και Παναγιώτου, ήταν χαρακτηρισμένο από το Βασιλικό Διάταγμα του 1969 ως χώρος ανέγερσης σχολείου (ΦΕΚ Δ 139 / 15.07.1969).

Ο χαρακτηρισμός διατηρήθηκε και στα επόμενα Διατάγματα που αφορούσαν την τροποποίηση και αναθεώρηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Παπάγου (ΦΕΚ Δ 193/ 15.09.1970 & ΦΕΚ Δ 414/ 29.10.1977).

Το 1982 δημιουργήθηκε το «Υπουργείο Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος» και ανέλαβε Υπουργός ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης, ο οποίος είχε την ιδέα της Επιχείρησης Πολεοδομικής Ανασυγκρότησης (ΕΠΑ) και κατάρτισε το Νόμο 1337 – «Επέκταση Πολεοδομικών Σχεδίων, Οικιστική Ανάπτυξη, κα.» (ΦΕΚ Α 33 / 14.03.1983), ο οποίος προέβλεπε και πόρους για την εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης από τους ΟΤΑ (στο άρθρο 14).

Στα 14 χρόνια που ίσχυσε ο Νόμος Τρίτση, μόνο (395) πόλεις και κωμοπόλεις πήραν την πρωτοβουλία και απέκτησαν Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (που αποτελεί την απαραίτητη προϋπόθεση για την πολεοδόμησή τους), όχι όμως ο Δήμος Παπάγου.

(Σημ. Στις αρχές της 10ετίας του 1990 η αείμνηστη τ. Δήμαρχος Πίτσα Λιάπη απευθύνθηκε στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) για να ενταχθεί ο Δήμος στο νόμο Τρίτση και να αποκτήσει ο Δήμος Γ.Π.Σ., όμως οι πόροι χρηματοδότησης είχαν εξαντληθεί).

Η σύμβαση (υπ’ αριθ. 33) για τη Μελέτη για το «Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ) της Κοινότητας Παπάγου, υπογράφτηκε στο Δημαρχείο του τ. Δήμου Παπάγου στις 6 Απριλίου 2010.

Αν εύλογα αναρωτιέστε, γιατί καθυστέρησε περίπου τριάντα (30) χρόνια; Η απάντηση είναι ότι οφείλεται στους εξής λόγους:

Ο 1ος λόγος είναι η αντίθεση του Α.Ο.Ο.Α. να απωλέσει το αποκλειστικό προνόμιο της πολεοδόμησης της περιοχής, που είχε αρχικά από το νόμο.

Ο 2ος λόγος είναι η απουσία πολιτικής βούλησης, συνυφασμένη με τη θεώρηση του πολεοδομικού σχεδιασμού ως εμπόδιο, άρρηκτα δεμένη με το πλαίσιο της γνωστής «νομιμότητας» που επικρατούσε στον τ. Δήμο Παπάγου και ομολογείται ρητά και ξεκάθαρα στην απόφαση 48/2014 του Δημοτικού Συμβουλίου (Ε. Ιδιαίτερες Επισημάνσεις Δημοτικής Αρχής, σελ. 9) :

«ζ. Οι περισσότερες επαγγελματικές στέγες και καταστήματα του Παπάγου είναι παράνομες και λειτουργούν με την ανοχή και ευθύνη του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου και με τα «στραβά μάτια» της Αστυνομίας και της Πολεοδομίας. Αυτές οι επαγγελματικές στέγες και καταστήματα μπορεί να εξυπηρετούν, δεν είναι όμως δυνατή η νομιμοποίησή τους, όσες αποφάσεις και αν λάβει το Δ.Σ., γιατί αντίκειται στο Σύνταγμα».

Αν εύλογα πάλι αναρωτιέστε τι συνέβη / άλλαξε μετά από 30 χρόνια και προχώρησε η εκπόνηση του Γ.Π.Σ.;

Η απάντηση είναι ότι, για να χρηματοδοτηθεί οποιοσδήποτε φορέας Τοπικής Αυτοδιοίκησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) και να μπορεί να συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά προγράμματα, αυτός θα πρέπει να είναι «πιστοποιημένος». Αυτό είχε πλέον ως προαπαιτούμενο την εκπόνηση / ύπαρξη Γ.Π.Σ. Οπότε η Δημοτική Αρχή υποχρεώθηκε να συμμορφωθεί και να το δρομολογήσει.

Με αυτές τις πολιτικές και πρακτικές φτάσαμε στην κατάσταση που επισημαίνεται στην ανακοίνωση της Ένωσης Γονέων, αλλά και στα ακόλουθα που ορθά επισημαίνονται στην ανακοίνωση της σημερινής Δημοτικής Αρχής :

«Η πόλη μας έχει ανάγκη από νέα σχολικά κτίρια. Αυτή τη στιγμή, 70 περίπου παιδιά φοιτούν σε μισθωμένα από τον Δήμο κτίρια, τα οποία οι ιδιοκτήτες τα θέλουν για δική τους χρήση»

«Στο 2ο-3ο Δημοτικό Σχολείο Παπάγου, δεν υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες για να φιλοξενήσουν άλλους μαθητές και ήδη στο εν λόγω σχολικό συγκρότημα υπάρχουν αίθουσες προκάτ».

«Το συγκεκριμένο οικόπεδο, εμβαδού 4.900 τ.μ., στο Ο.Τ. 338α είναι το μοναδικό οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Παπάγου – Χολαργού, και το μοναδικό με χρήση γης για σχολείο».

Στη Μελέτη όμως του Γ.Π.Σ., που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο (Απόφ. 66 / 17.06.2020), δεν καταγράφεται ανάγκη νέων σχολικών κτιρίων.

Στο πλαίσιο δε της διαβούλευσης της Μελέτης, ο Δήμος και ο Μελετητής απαντούν στο αίτημα της Ένωσης Γονέων «να βρεθούν και να ορισθούν χώροι για την κατασκευή δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων», ως ακολούθως:

«Εκτιμάται ότι ο ένας χώρος που έχει οριστεί (νυν Πλατεία 28ης Οκτωβρίου, ΟΤ 338α) για σχολείο και ο δεύτερος που έχει οριστεί για νηπιαγωγείο (ΟΤ 341α) είναι αρκετοί. Άλλωστε, δεν είναι δυνατόν να οριστούν δασικοί χώροι για να γίνουν σχολεία γιατί απαιτείται η τήρηση ισοδύναμου. Εξ άλλου, όπως αναγράφεται στη σελίδα 70, δεν προκύπτει ανάγκη για χωροθέτηση νέου γυμνασίου ή λυκείου, σύμφωνα με τα υφιστάμενα πληθυσμιακά δεδομένα».

Στο μεταξύ έχουν προκύψει και νέοι παράγοντες που θα αυξήσουν τις ανάγκες και η κατάσταση θα επιδεινωθεί στο άμεσο μέλλον:

  1. Η ανοικοδόμηση στην περιοχή Παπάγου εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς.
  2. Η εφαρμογή της ελεύθερης επιλογής σχολείου φοίτησης από τους γονείς, σύμφωνα με τις δηλώσεις τόσο της πρώην Υπουργού Παιδείας κ. Κεραμέως, όσο και του νυν Υπουργού Παιδείας κ.  Πιερρακάκη.

(Σημ. Διαφωνούμε φυσικά  με την ελεύθερη επιλογή σχολείου).

Η ανάγκη νέων σχολικών κτιρίων είναι ξεκάθαρα υπαρκτή και επιτακτική, λόγος για τον οποίο ψηφίσαμε και την ανέγερση του 4ου Νηπιαγωγείου και 4ου Δημοτικού Παπάγου, και δεν μπορεί να αμφισβητείται.

Η 9η / 1995 συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Παπάγου

Στην από 14.11.2022 Αίτηση Ακύρωσης που κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κάτοικοι της περιοχής, γίνεται επίκληση απόφασης του 1995, του Δημοτικού Συμβουλίου Παπάγου, σύμφωνα με την οποία το επίμαχο Ο.Τ. 338α διαμορφώθηκε σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου και πλατεία, η οποία έλαβε την ονομασία «Πλατεία 28ης Οκτωβρίου».

Από τα Πρακτικά όμως της 9ης / 1995 συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Παπάγου (που αιτηθήκαμε και λάβαμε στις 24/07/2023) δεν προκύπτει να έχει ληφθεί τέτοια απόφαση.

Παραθέτουμε αποσπάσματα όπως αναγράφονται στη σελ. 129, στα πρακτικά της 9ης συνεδρίασης (επισυνάπτονται). Στα θέματα της ημερήσιας διάταξης το 16ο θέμα έχει τίτλο «Επιλογή θέσης για τη δημιουργία νέου σχολικού συγκροτήματος».

Την εισήγηση έκανε η κα Χρήστου και ενημέρωσε το τότε Δημοτικό Συμβούλιο Παπάγου για την απόφαση της Επιτροπής που συγκροτήθηκε κατόπιν αιτήματος του ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων).

—————————————————————————–

ΠΡΑΚΤΙΚΑ

Δημοτικού Συμβουλίου Παπάγου

Συνεδρίαση: 9η

Της 6ης Ιουνίου 1995

Δήμαρχος: Ξύδης Βασίλειος

Πρόεδρος: Καρατζάς Νικόλαος

Γραμματέας: Φασούλη Αικατερίνη

Παρόντες σύμβουλοι: Ι. Παπαλαμπρίδης, Σ. Χρήστου, Θ. Αγαθάκη, Ι. Αβραμίδης, Α. Περδικάρης, Γ. Σκέντζος, Ζ. Δεμέστιχας, Δ. Παπανικολάου, Γ. Πατσουράκος, Ν. Κατσικερού, Ε. Ζαχαράκης, Γ. Κονταξής, Γ. Γκουβάκης, Μ. Παζαρζής και Φ. Οικονόμου.

Απόντες σύμβουλοι: Χ. Διαβάτη, Σ. Μάγκου.

——————————————————————————

16ο ΘΕΜΑ Η.Δ.

Επιλογή θέσης για τη δημιουργία νέου σχολικού συγκροτήματος

ΧΡΗΣΤΟΥ: Με το υπ’αρίθμ. 2600/24-5-95 επείγον έγγραφο του ο ΟΣΚ ζητά από το Δήμο Παπάγου να συγκροτηθεί επιτροπή για να κρίνει την αναγκαιότητα αλλά και την καταλληλότητα του οικοπέδου που βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Αργυροκάστρου και Μαυραγάνη και που έχει χαραχτηριστεί με το Β.Δ./5-7-1969 σαν χώρος Δημοτικών Σχολείων για να χρησιμοποιηθεί για ανέγερση Γυμνασίου. Η επιτροπή αποτελουμένη από τους κ.κ. Σ. Χρήστου, Σ. Μάγκου, Ν. Καρατζά, Δ. Παπαρίζο και Σ. Λεβέντη συνεδρίασε την 26/5/1995 απόντος του κ. Λεβέντη και αφού συζήτησε το θέμα κατέληξε στα εξής:

1. Το συγκεκριμένο οικόπεδο διαμορφώθηκε σε πλατεία προς 20ετίας περίπου και ονομάστηκε πλατεία 28ης Οκτωβρίου και καλύπτει βασικές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής.

2. Η ανωτέρω πλατεία έχει έκταση 4 στρεμμάτων περίπου σε σχήμα τριγωνικό κατάλληλο ίσως για κτίριο Δημοτικού Σχολείου και μάλιστα με τα μέτρα και τις προϋποθέσεις που ίσχυαν το 1969. Σήμερα όμως αυτό που χρειάζονται οι μαθητές της πόλης μας είναι κτίριο που να μπορεί να στεγάσει Γυμνάσιο και Λύκειο και να καλύπτει τις απαιτήσεις των καιρών.

3. Η Επιτροπή πιστεύει ότι στο Δήμο μας υπάρχουν άλλοι χώροι περισσότερο κατάλληλοι και άνετοι για την κατασκευή σχολικού κτιρίου και προτείνει τους εξής:

α. Ζησιμοπούλου και Βερσή ή Καραλή και Βερσή

β. Καραλή και Παπακωνσταντίνου

γ. Στρατόπεδο ΚΕΣΝ

Το οικόπεδο Παπακωνσταντίνου και Καραλή έχει ήδη κριθεί από την αρμόδια επιτροπή του ΟΣΚ κατάλληλο για σχολικό κτίριο, όπως φαίνεται και στο υπ’ αρίθμ. 2612/24-5-93 έγγραφο του ΟΣΚ προς τον ΑΟΟΑ.

Στο απαντητικό έγγραφο του ο ΑΟΟΑ παίρνει αρνητική θέση αιτιολογώντας την με το ότι η περιοχή είναι δασική και εκτός σχεδίου. Ο ίδιος χαραχτηρισμός (περιοχή δασική, εκτός σχεδίου, ιδιοκτησία ΑΟΟΑ) ισχύει και για το οικόπεδο Καραλή και Βερσή. Με το θέμα του νέου κτιρίου ασχολήθηκε και η ΔΕΠ η οποία στη συνεδρίασή της της 2/6/95 συμφώνησε με τις θέσεις της προηγούμενης επιτροπής όπως ήδη αναφέρθηκαν.

Ο κ. Σιψής εξέφρασε την άποψη ότι αν τελικά επιλεγεί κάποιο άλλο οικόπεδο πλην του εγκεκριμένου και οι αναγκαίες διαδικασίες είναι χρονοβόρες, τότε προτιμά να κτισθεί το σχολείο στο οικόπεδο της σημερινής πλατείας 28ης Οκτωβρίου, παρά τα όποια μειονεκτήματα παρουσιάζει αυτή η λύση.

Η έρευνα περιορίστηκε στην επάνω περιοχή του Παπάγου διότι αυτό εξυπηρετεί περισσότερο τους μαθητές ώστε να μην απομακρύνονται πολύ από τα σπίτια τους και διότι οι ανάγκες των μαθητών της υπόλοιπης περιοχής καλύπτονται από τα ήδη υπάρχοντα σχολικά κτίρια.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: Εγκρίνεται;

ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ: Ναι.

ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Επομένως στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο θα φέρουμε θέμα αποχαραχτηρισμού ενός από αυτά τα τρία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ: Το Δημοτικό Συμβούλιο κατόπιν διαλογικών συζητήσεων

Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι ομόφωνα

Για τη κατασκευή του νέου σχολικού κτιρίου και προτείνει τους εξής χώρους κατά σειρά προτιμήσεως:

α. Ζησιμοπούλου και Βερσή ή Καραλή και Βερσή

β. Καραλή και Παπακωνσταντίνου

γ. Στρατόπεδο ΚΕΣΝ.

Η απόφαση αυτή πήρε αριθμό 116/95.

——————————————————————————

Επισημάνσεις – Συμπεράσματα

  1. Το θέμα συζήτησης και λήψης απόφασης δεν ήταν ο αποχαρακτηρισμός του Ο.Τ. 338α.
  • Το Ο.Τ. 338α είναι χαρακτηρισμένο σαν χώρος Δημοτικών Σχολείων.
  • Η Επιτροπή που συγκροτήθηκε με το επείγον έγγραφο του ΟΣΚ και συνεδρίασε στις 26/05/1995 θα έκρινε αν το Ο.Τ. 338α θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ανέγερση Γυμνασίου.
  • Η Επιτροπή κατέληξε στα εξής :

– ότι το Ο.Τ. 338α διαμορφώθηκε σε πλατεία πριν από περίπου 20 χρόνια (sic. δηλαδή στα μέσα της δεκαετίας του 1970)

– ότι οι μαθητές της πόλης χρειάζονται κτίριο που να μπορεί να στεγάσει Γυμνάσιο και Λύκειο (sic. όχι Δημοτικό)

– ότι υπάρχουν άλλοι χώροι περισσότερο κατάλληλοι για το σκοπό αυτό και πρότεινε εναλλακτικούς χώρους.

  • Το τότε Δημοτικό Συμβούλιο Παπάγου, με συνοπτικές διαδικασίες, αποδέχτηκε την εισήγηση της Επιτροπής και αποφάσισε ομόφωνα (απόφαση με αριθμό 116/1995) για την κατασκευή του νέου σχολικού κτιρίου να προτείνει κατά σειρά προτιμήσεως τους χώρους που πρότεινε η Επιτροπή και στην επόμενη συνεδρίασή του να προχωρήσει στον αποχαρακτηρισμό ενός εξ αυτών.

Συνεπώς στην 9η συνεδρίαση της 6ης Ιουνίου 1995 δεν αποφασίστηκε αλλαγή χρήσης του Ο.Τ.338α, αλλά δήλωση πρόθεσης αποχαρακτηρισμού άλλου οικοπέδου για την κατασκευή νέου σχολικού κτιρίου (για Γυμνάσιο και Λύκειο).

Οι ανακοινώσεις του τότε Δημάρχου

Στις 04/04/1995, εκδόθηκε ανακοίνωση του τότε Δημάρχου κ. Β. Ξύδη (βλ. φωτό), εξαιτίας της συγκέντρωσης υπογραφών από δημότη της περιοχής για την κοπή δένδρων στην πλατεία (Ο.Τ.338α) προκειμένου να ανεγερθεί σχολικό συγκρότημα.

προκειμένου να ανεγερθεί σχολικό συγκρότημα.

Στην ανακοίνωση του ο Δήμαρχος μεταξύ άλλων πληροφορεί τους κατοίκους ότι :

2. «Δεν αντιμετωπίζεται θέμα ανεγέρσεως σχολείου στο χώρο της πλατείας» και

3. «Πρόθεση του Δήμου είναι η πλατεία στο εγγύς μέλλον να καλλωπιστεί περισσότερο, γι’ αυτό άλλωστε επεξέτεινε το δίκτυο άρδευσης από τη γεώτρηση μέχρι την πλατεία».

Ο «Ελεύθερος Τύπος» και τα Compliments…” του τότε Δημάρχου…!!!

Στις 05/12/1995 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» επιστολή αναγνώστη με τίτλο «Απαράδεκτη καθυστέρηση». Ο επιστολογράφος κατήγγελλε τον τότε Δήμαρχο κ. Β. Ξύδη ότι καθυστερούσε την ανέγερση του νέου σχολικού συγκροτήματος γυμνασίων και λυκείων γιατί δεν συμφωνούσε με τη θέση κατασκευής του.

Ο κ. Β. Ξύδης απάντησε στο δημοσίευμα (βλ. φωτό) επιβεβαιώνοντας τη διαφωνία του και επικαλούμενος και τη διαφωνία της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, καθώς και την υπ’ αριθμόν 118/06.06.1995 ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Παπάγου, το οποίο «έκρινε ότι το νέο συγκρότημα θα πρέπει να γίνει σε άλλη θέση».

Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα :

«Πράγματι δεν συμφωνώ με τη θέση του, όπως δεν συμφωνεί μ’ αυτή τόσο η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, όσο και το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο, με ομόφωνη απόφασή του, έκρινε ότι το νέο συγκρότημα θα πρέπει να γίνει σε άλλη θέση (απόφαση 118/6-6-1995), για τους εξής λόγους:

  • Το μέρος αυτό έχει διαμορφωθεί ως πλατεία, η οποία και είναι ακατάλληλη να δεχθεί σύγχρονο σχολικό συγκρότημα γυμνασίου – λυκείου.
  • Ουδέποτε σ’ αυτό το χώρο προεβλέπετο να γίνει γυμνάσιο και λύκειο».

Δηλαδή η συζήτηση «εκτρέπεται» στο ζήτημα ανέγερσης σχολικού συγκροτήματος γυμνασίου – λυκείου σε άλλο χώρο, αποσιωπώντας :

  • Ότι το Ο.Τ.338α, όπως επισημαίνει η Επιτροπή που εισηγήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Παπάγου (βλ. πρακτικά), είναι χαρακτηρισμένο ως χώρος Δημοτικών Σχολείων.
  • Ότι η απόφαση που αναφέρει, της 6ης Ιουνίου 1995, δεν αφορά αλλαγή χρήσης του Ο.Τ.338α, αλλά δήλωση πρόθεσης αποχαρακτηρισμού άλλου οικοπέδου για την κατασκευή νέου σχολικού κτιρίου (για Γυμνάσιο και Λύκειο).

Φωτοτυπία του δημοσιεύματος με την απάντηση/δήλωση του τότε Δημάρχου, σε επιστολόχαρτο με το λογότυπο του Δήμου Παπάγου, εστάλη τότε στους κατοίκους της περιοχής with the Compliments…” του τότε Δημάρχου…!!!

Η Ανακοίνωση της Δημοτικής Αρχής & οι Ευθύνες

Στην ανακοίνωσή της η σημερινή Δημοτική Αρχή μεταξύ άλλων επισημαίνει :

«Νέο σχολείο μετά από 40 χρόνια στην πόλη μας»

«Στο πλαίσιο αυτό, προχωρούν οι διαδικασίες για την ανέγερση ενός νέου σχολικού συγκροτήματος στου Παπάγου, σε οικόπεδο του Δήμου που έχει προβλεφθεί από το 1969 μάλιστα, ότι εκεί θα ανεγερθεί σχολείο».

«Έτσι, είναι τουλάχιστον λυπηρό να αντιδρούν κάποιοι κάτοικοι της περιοχής προχωρώντας μάλιστα σε ακτιβιστικές ενέργειες όπως η σημερινή».

«Το συγκεκριμένο οικόπεδο, εμβαδού 4.900τ.μ., στο Ο.Τ. 338α είναι το μοναδικό οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Παπάγου – Χολαργού, και το μοναδικό με χρήση γης για σχολείο.»

Το γεγονός όμως ότι επί 40 χρόνια δεν κατέστη δυνατό να φτιαχτεί νέο σχολείο στην πόλη μας, το γεγονός ότι «Το συγκεκριμένο οικόπεδο, εμβαδού 4.900τ.μ., στο Ο.Τ. 338α είναι το μοναδικό οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Παπάγου – Χολαργού, και το μοναδικό με χρήση γης για σχολείο» καθώς και οι ελλείψεις σε σχολικά κτίρια που αναγνωρίζονται στην ανακοίνωση, δεν είναι λόγοι να καμαρώνει κάποιος. Αντιθέτως συνεπάγονται διαχρονικές ευθύνες των Δημοτικών Αρχών, που στην ανακοίνωση αποσιωπώνται πλήρως.

Αποσιωπώνται επίσης στην ανακοίνωση οι ψευδείς υποσχέσεις που διαχρονικά παρέχονταν στους κατοίκους για την αλλαγή χρήσης του οικοπέδου σε πλατεία, παρότι «έχει προβλεφθεί από το 1969 μάλιστα, ότι εκεί θα ανεγερθεί σχολείο».

Είναι προφανής η επί σειρά ετών συστηματική παραπλάνηση των κατοίκων με ψευδείς υποσχέσεις και ανακοινώσεις που σκοπό είχαν την αλίευση ψήφων….!!

Αν θεωρείται «λυπηρό γεγονός» η εύλογη αντίδραση στις ψευδείς υποσχέσεις και απατηλές προσδοκίες, τότε πως χαρακτηρίζεται η διαχρονική παραπλάνηση;

Οι κοινωνικές διαμαρτυρίες δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με καταστολή.

Το «λάθος» των κατοίκων να βασιστούν στις ψευδείς υποσχέσεις και να εμπιστευτούν τις Δημοτικές Αρχές της πόλης, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σήμερα με τη χρήση των ΜΑΤ.

Θα πρέπει φυσικά να αποσυρθεί η μήνυση και οι κατηγορίες κατά των κατοίκων που συνελήφθησαν.

Υπάρχει εναλλακτική λύση;

Η παρέμβασή μας αυτή, πέρα από την ανάδειξη όλων των πτυχών του ζητήματος για την εξαγωγή συμπερασμάτων, έχει στόχο να αναδείξει / προτείνει την εναλλακτική λύση, που κατά τη γνώμη μας, είναι εφικτή και βιώσιμη, αλλά απαιτεί την ομόθυμη στήριξη όλων μας.

Η πρόταση/λύση

Απόκτηση από την κυβέρνηση της έκτασης του Ο.Τ. 217 (στη συμβολή των οδών Πίνδου & Αργυροκάστρου) που ανήκει στον Α.Ο.Ο.Α., με τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες και μέσα από τις διαδικασίες, που προβλέπονται στους οικείους νόμους και διατάγματα, και στη συνέχεια Δωρεάν Παραχώρηση στο Δήμο Παπάγου-Χολαργού.

(Σημ. Αντίστοιχες ενέργειες και διαδικασίες εξαγγέλθηκαν από την κυβέρνηση και θα εφαρμοστούν για τα θέατρα Βράχων. Στην περίπτωσή μας μάλιστα τα πράγματα είναι πιο απλά, δεδομένου ότι πρόκειται για ιδιοκτησία του Α.Ο.Ο.Α.)

Ανέγερση του 4ου Νηπιαγωγείου και 4ου Δημοτικού Παπάγου στον ανωτέρω χώρο, με την υπάρχουσα μελέτη (για το Ο.Τ. 338α), ώστε να μην απαιτηθούν νέες δαπάνες για νέα μελέτη και κυρίως να μην υπάρξει απώλεια χρόνου.

Σκεπτικό & Επισημάνσεις

  1. Ο Δήμος Παπάγου-Χολαργού δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει το ακίνητο στην τιμή των 6.000.000 ευρώ που απαιτεί ο Α.Ο.Ο.Α., αλλά και αν την είχε, δεν θα πρέπει να το κάνει γιατί είναι απαράδεκτο δημόσιες εκτάσεις, που μεταβιβάστηκαν με ευνοϊκούς όρους από το κράτος στον Α.Ο.Ο.Α., να αποτελούν αντικείμενο εμπορικής διαπραγμάτευσης με το Δήμο Παπάγου-Χολαργού που έχει ανάγκη να στεγάσει ένα σχολικό συγκρότημα.
  • Η ανέγερση ενός σχολικού κτιρίου συνιστά Δημόσια Ωφέλεια πρώτα και κύρια για τις οικογένειες των Αξιωματικών (δηλαδή, των μελών του Α.Ο.Ο.Α.) που αποτελούν την πλειονότητα των κατοίκων του Παπάγου.
  • Το Ο.Τ. 217 (στη συμβολή των οδών Πίνδου & Αργυροκάστρου) δεν έχει δασικό χαρακτήρα, συνεπώς δεν απαιτείται η τήρηση ισοδύναμου και είναι εφικτή η αλλαγή χρήσης.
  • Λόγω μεγέθους της έκτασης, μπορεί να καλυφθούν και επιπλέον ανάγκες, σημερινές ή μελλοντικές, που δεν θα καλυφθούν από την ανέγερση του 4ου Νηπιαγωγείου και 4ου Δημοτικού Παπάγου.
  • Μπορεί, μεταβατικά, να διευκολύνει το έργο αντικατάστασης των προκάτ αιθουσών με την ανέγερση κανονικών αιθουσών στο 2ο-3ο Δημοτικό Σχολείο Παπάγου.

Επιβάλλεται να ξεκινήσει ένας νέος κύκλος διαλόγου για το όλο ζήτημα, στον οποίο δηλώνουμε φυσικά τη διαθεσιμότητά μας.

21/08/2023

Για το «Δίκτυο Πολιτών Χολαργού-Παπάγου»

Περικλής Ζήκας

Δημοτικός Σύμβουλος