Εως 120 δόσεις και με φοροδοτικά κριτήρια η “εκτακτη” ρύθμιση και ελκυστικότερες αλλαγές στην “πάγια” – Έως την εβδομάδα της Διακαινησίμου η θέσπισή της, που θα δώσει ανάσα σε χιλιάδες φορολογούμενους

Όχι μόνο την «έκτακτη ρύθμιση» των 120 δόσεων, αλλά και τη «βελτιωμένη και επαυξημένη» εκδοχή της σημερινής «πάγιας» ρύθμισης των 12 δόσεων, θα έχουν στη διάθεσή τους οι φορολογούμενοι που διατηρούν ληξιπρόθεσμο χρέος προς την εφορία και αδυνατούν σήμερα να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, προκειμένου να καταβάλουν τις οφειλές τους, προλαμβάνοντας τυχόν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, η διάρκεια της «πάγιας» ρύθμισης σχεδιάζεται να επιμηκυνθεί ώστε να μπορέσουν ευχερέστερα οι οφειλέτες, χωρίς «αιματηρές» οικονομίες που να υποβαθμίζουν το επίπεδο διαβίωσής τους, να τακτοποιήσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Στο τραπέζι έχουν πέσει οι σχετικές προτάσεις και το πιο πιθανό σενάριο κάνει λόγο ακόμη και για 36 μήνες.

Τόσο -κυρίως- η «έκτακτη» ρύθμιση όσο και η «πάγια» αναμένεται να εξεταστούν από τους τεχνοκράτες των δανειστών, που αναμένονται αύριο στην Αθήνα, ώστε να καταθέσουν τη γνώμη τους, η οποία έως τώρα συμπυκνώνεται στο αξίωμα «μίνιμουμ κινήτρων με μάξιμουμ απόδοσης». Οι νέες ρυθμίσεις για αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων χρεών προς την εφορία αναμένεται να ανακοινωθούν το αργότερο έως την εβδομάδα της Διακαινησίμου.

Κύριο κριτήριο υπαγωγής των φορολογουμένων στη νέα έκτακτη ρύθμιση θα είναι πιθανότατα η περιουσιακή κατάσταση, ενώ συντελεστής φοροδοτικής ικανότητας θα κρίνει σε πόσες δόσεις θα έχουν δικαίωμα να πληρώσουν τις οφειλές τους.

Το διάστημα εντός του οποίου θα μπορούν οι οφειλέτες να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για υπαγωγή δεν θα είναι μεγάλο. Άλλωστε, και οι εκπρόσωποι των δανειστών έχουν συστήσει στο οικονομικό επιτελείο να αποφύγει τη νομοθέτηση μεγάλου χρονικού διαστήματος, καθώς κάτι τέτοιο θα φαλκίδευε την αξιοπιστία της ρύθμισης, ενώ ταυτόχρονα θα επέτρεπε χαλαρότερη φορολογική / φοροδοτική συνείδηση.

Σύντομη η περίοδος υπαγωγής

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές δεν θέλουν να ακούσουν για διάστημα που να υπερβαίνει, στην επιεικέστερη εκδοχή, το τρίμηνο. Επιπλέον συνιστούν, όσον αφορά τον αριθμό των αφορώντων την έκτακτη ρύθμιση, αυτός να είναι όσο το δυνατόν περιορισμένος, ζητώντας μετ’ επιτάσεως από την ελληνική κυβέρνηση να θεσπίσει, μεταξύ άλλων, ιδιαίτερα αυστηρά φοροδοτικά και περιουσιακά κριτήρια, προκειμένου να αποκλειστούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, ο «σκελετός» του σχεδίου της κυβέρνησης προβλέπει ότι η ρύθμιση για τις φορολογικές οφειλές δεν θα έχει οριζόντιο χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να υπαχθούν σε αυτή και τα τέσσερα εκατομμύρια φορολογούμενοι (νοικοκυριά και επιχειρήσεις) που έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία (σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ο αριθμός των οφειλετών με ληξιπρόθεσμο χρέος ανερχόταν στις 31 Δεκεμβρίου του 2018 στους 4.064.750).

Κάτι που επίσης εξετάζεται είναι να προβλεφθεί περιουσιακό κριτήριο υπαγωγής στη ρύθμιση με βάση τις τραπεζικές καταθέσεις (πιθανότατα κάτω των 15.000 ευρώ) και με την κινητή και ακίνητη περιουσία (αφαιρουμένης της πρώτης κατοικίας ) να υπολείπεται σαφώς του ύψους της οφειλής.

Αριθμός δόσεων αναλόγως του ύψους της οφειλής

Βέβαιο είναι ότι ο αριθμός των δόσεων θα είναι κλιμακούμενος αναλόγως του ύψους της οφειλής. Τα υπό εξέταση «κατώφλια» είναι οι οφειλές έως 3.000 ευρώ έως 15.000 ευρώ και έως 50.000 ευρώ, με τη λογική ότι όσο μεγαλώνει το ύψος της ληξιπρόθεσμης οφειλής κάθε φορολογούμενου, θα επιμηκύνεται αυτομάτως και η διάρκεια της αποπληρωμής με αύξηση του αριθμού των μηνιαίων δόσεων.

Όσον αφορά δε το κατώτερο ποσό που θα μπορεί να καταβάλλει ανά δόση ο φορολογούμενος, αυτό προσδιορίζεται επί του παρόντος περί τα 30 ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται και ακόμη ελστικότερη κλιμάκωση.

Όσον αφορά τον αριθμό των δόσεων, οι έχοντες υψηλή φοροδοτική ικανότητα θα τυγχάνουν λιγότερων δόσεων από όσους θα έχουν λόγου χάριν τα χαμηλά εισοδήματα, ενώ επίσης όσοι χρωστούν μικρά ποσά (σημειώνεται ότι έως 500 ευρώ χρωστούν 2,2 εκατομμύρια οφειλέτες από τα 4 εκατομμύρια) θα τους χορηγούνται και λιγότερες δόσεις αποπληρωμής για το χρέος τους.

Η ρύθμιση, εκτός του ότι θα προβλέπει αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, θα περιλαμβάνει προς διευθέτηση τα ληξιπρόθεσμα χρέη που δημιουργήθηκαν πιθανότατα έως και το τέλος του 2018, με την υποχρέωση όμως ότι μέσα στο τρέχον έτος οι ενδιαφερόμενοι θα είναι ενήμεροι στις τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις.

Όσον αφορά το όφελος όσων υπαχθούν στη ρύθμιση, πέραν των πολλών δόσεων αποπληρωμής, θα είναι και η διαγραφή έως 95% των προστίμων και των προσαυξήσεων (ευνόητο είναι πως «κούρεμα» κύριας οφειλής δεν προβλέπεται). Το ποσοστό της διαγραφής ενδεχομένως να βρίσκεται σε συνάρτηση με τον χρόνο εξόφλησης της οφειλής. Τον αριθμό δηλαδή των μηνιαίων δόσεων. Όσοι δεν το πράξουν, θα βρεθούν σε ασφυκτικό κλοιό κατασχέσεων και πλειστηριασμών.